Jag tror inte att den italienska flygplanstillverkaren Enrico Piaggio, som 1945 gav två ingenjörer i uppdrag att utveckla ett tvåhjuligt fordon, i sin vildaste fantasi hade en aning om att detta fordon 58 år senare skulle bli föremål för en spirande verksamhet här på Gotland...

Visby Vespa Club startades detta till trots den 16 augusti 2003 av ett gäng glada och förväntansfulla entusiaster på Gotland. Jag hade dessförinnan via bilregistret lyckats få fram uppgifter på att det fanns ett 90-tal Vespor, runt om på ön. Enligt listorna var många, för att inte säga huvuddelen, avställda och förvarades säkert i garage och lador på den gotländska landsbygden. Eftersom det bevisligen siktats åkare på de gotländska landsvägarna, skickades ett brev ut med en inbjudan till en träff, där syftet var att träffas och umgås i största allmänhet med Vespan i blickpunkten. Till träffen anslöt sig ett 20-tal intresserade, vilket var mycket mer än undertecknad vågat hoppats på. Där beslöts att det skulle bildas en förening med en interimsstyrelse, som också fick i uppgift att titta på vad man kunde göra tillsammans under det kommande året 2004.

Eftersom det började bli höst insåg man att det inte var tal om några längre körningar innan löven och de våta vägbanorna förvärrade Vespornas framkomlighet. Trots det bestämdes att det i alla fall skulle genomföras en liten tur i mitten av september. Denna dag, den 14 september 2003, råkade bli densamma som det svenska folket skulle lägga sin röst på om vi skulle gå med i EMU eller inte. I efterhand vet vi ju alla att det blev ett rungande nej. De blivande medlemmarna valde denna dag ett lika stort »JA« till att delta i träffen. Inte mindre än 11 förtjusande Vespor, av blandade typer, kubik och årsmodeller, förskönade Visby innerstad med ljud och doft när de i sakta mak passerade flanörer på söndagspromenad genom den gamla Hansestadens gränder. Vissa obekräftade källor säger att röken inte legat så tät sedan den danske kungen Valdemar Atterdag brandskattade staden 1361. Efter ett par mils ansträngande kortege, där vissa raster t.o.m. var avsiktliga, avslutades sedan dagen med en välbehövlig kopp kaffe med tilltugg.

Under hösten och vintern 2003 pågick sedan ett intensivt arbete i den utsedda interimsstyrelsen, som vid årsskiftet glatt kunde konstatera att man nog hade lyckats med att starta upp Visby Vespa Club och dess verksamhet. Det enda som nu saknades var givetvis lite intresserade medlemmar, vilket vi inte behövde vänta allt för länge på. I början av februari hade föreningen 21 registrerade medlemmar, vilket är för oss en mycket bra start på en verksamhet som nu förhoppningsvis kommer att sprida sig till Fårö i norr och Hoburgen i söder, eftersom det här är en förening för alla gotlänningar med ett brinnande intresse för Vespan!

Visby 2004-02-08 Gotland
Roland Almquist
Ordförande 2004-2009